Wednesday 21 October 2015

Pajak Gadai (Ar-Rahn)

Objektif Ar-Rahn
1)      Menyediakan kemudahan mikro secara mudah, cepat dan amanah kepada masyarakat terutamanya golongan yang berpendapatan rendah untuk kegunaan sebagai modal perniagaan secara kecil-kecilan dan lain-lain aktiviti yang produktif bagi membangunkan sosioekonomi ummah. Ar-rahn memudahkan masyarakat mendapatkan dana dari pihak yang mempunyai wang bagi membiayai perniagaan yang diusahakan oleh peniaga kecilan. Dengan modal yang diperolehi dari gadaian tersebut maka, perniagaan dapat dikembangkan dan dimajukan. Jika ramai umat islam memjalankan perniagaan maka ekonomi umat islam akan meningkat kerana Sembilan dari sepuluh punca rezeki dari perniagaan. Oleh itu, umat islam digalakkan menjalankan perniagaan bagi meningkatkan ekonomi serta meningkatkan kemahiran dalam menguruskan perniagaan disamping mengangkat urusniaga yang berteraskan islam yang sebenar. Jika ekonomi umat islam telah kukuh dan berada pada landasan yang benar maka umat islam akan dipandang tinggi dalam masyarakat sesebuah negara malahan ianya boleh menjadi kayu ukur dan contoh tauladan kepada umat islam di Negara lain supaya mengikuti jejak langkah yang ditonjolkan oleh umat islam.

2)      Sebagai alternatif kepada masyarakat untuk memenuhi keperluan tunai melalui transaksi gadaian yang berlandaskan hukum syarak. Masyarakat yang kekurangan wang tunai boleh melakukan transaksi gadaian atau Ar-rahn kerana dengan transaksi ini wang akan diperolehi dengan kadar yang segera. Gadaian cara ini bukan sahaja cepat malahan mematuhi hukum syarak yang telah ditetapkan dalam islam. Bagi mengelakan perkara yang ditegah dalam agama berlaku, islam memberi satu inisiatif supaya segala transaksi atau muamalat yang dilakukan dalam kalangan umat islam memperoleh keredhaan dan keberkatan dari Allah taala. Umat islam ditegah dari meminjam wang dari pihak yang salah seperti “Ah Long” dan sebagainya. Kerana ianya  jelas bertentangan dengan hukum syarak.
3)      Membolehkan individu memperoleh kewangan yang lebih efektif dari segi kos tanpa perlu meminjam daripada daripada saluran yang mahal seperti “Ah Long” , “ceti” atau syarikat peminjam wang. Dengan transaksi Ar-rahn ini penggadai bukan sahaja memperoleh wang secara halal bahkan keselamatan diri juga terjamin kerana transaks ini mengikut landasan syarak yang sebenar. Jumlah wang yang diperolehi juga setimpal dengan nilai barang yang digadai. Ianya bukan sahaja menguntungkan pihak penggadai bahkan memberi ketengan  kepada penggadai selepas berurusan dengan pihak Ar-rahn. Islam juga menitikberatkan sumber wang yang diperolehi dalam melakukan apa-apa perkara. Oleh itu, seharusnya umat islam sentiasa peka dan prihatin dalam meguruskan sumber kewangan mereka supaya unsur Riba, Gharar dan Maisir terhindar dari sumber rezeki yang mereka perolehi. Kerana setiap wang yang diperolehi akan dipersoalkan oleh Allah semasa hari perhitungan kelak.

4)      Menghapuskan unsur Riba dalam urusan pajak gadai. Unsur Riba adalah unsur yang sangat ditentang dalam islam kerana ianya memberi kesan yang buruk kepada semua pihak samada penerima Riba ataupun pemberi Riba. Riba sangat ditentang serta diharamkan secara terus oleh Allah. Pengharaman Riba telah jelas didalam Al-quran. Oleh itu, sebagai umat islam seharusnya kita menolak segala apa perkara yang mempunyai unsur yang jelas keharamanya dalam islam. Kerana rezeki yang halal adalah matlamat  utama dalam mencari rezeki di dunia ini walaupun ianya sedikit, tetapi biarlah ianya berkat dan diredhai Allah. Riba bukan sahaja memusnah penerimanya malahan seluruh masyarakat akan terkesan dengan perkara yang dilarang dalam agama ini. Sebagai umat islam, semestinya kita menolak dengan sekerasnya perkara atau segala unsur yang mempunyai unsur yang dilarang dalam islam.
5)      Membebaskan golongan peminjam khususnya umat islam daripada penindasan pajak gadai konvensional. Golongan yang melakukan transaksi biasanya adalah golongan yang memerlukan sumber kewangan dengan kadar yang segera. Oleh itu, jika meraka melakukan transaksi pajak gadai dengan cara yang terburu-buru maka mereka akan mudah ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Perlunya pihak yang ingin melakukan transaksi pajak gadai berhati-hati supaya berhati-hati supaya tidak mudah dimanipulasikan oleh pihak yang tidak bertangungjawab. Pihak yang menerima transaksi ini juga haruslah bertangungjawab dalam menjalankan amanah kerana setiap perkara akan dipertangungjawabkan keatas pihak yang melakukan perkara tersebut.

6)      Memecahkan monopoli perniagaan pajak gadai yang dikuasai oleh satu kaum sahaja. Jika kita melihat fenomena sekarang, permis pajak gadai biasanya didominasi oleh satu kaum sahaja. Tidak menjadi masalah sekiranya mereka dapat menjalankan transaksi dengan cara yang dianjurkan oleh syarak. Tetapi amat malang bagi masyarakt islam yang melakukan transaksi dengan mereka yang menggunakan kaedah konvensioanal dalam urusniaga mereka. Ianya bukan sahaja bertentangan dengan agama malahan membebankan pihak yang melakukan transaksi ini. Oleh itu, seharusnya umat islam menjalankan urusniaga pajak gadai atau lebih mesra dengan nama Ar-rahn kerana ianya memberi kemaslahatan kepada seluruh umat islam bahkan agama lain juga boleh merasai keadilan yang ada dalam transaksi yang dijalankan oleh islam. Ar-rahn sudah menjadi suatu keperluan kepada masyarakat sekarang kerana desakan hidup yang melampaui kemampuan masyarakat sekarang. Oleh itu, umat islam perlulah mendalami dan mempelajari semua teori yang terdapat didalam transaksi Ar-rahn kerana ianya bukanlah perkara yang mudah difahami tanpa menggali ilmunya dengan lebih mendalam.

No comments:

Post a Comment