Wednesday 21 October 2015

Perbezaan Antara Syura dan Mesyuarat (...sambungan)

Bidang Kuasa

            Dalam sistem Syura, bidang kuasa pemimpin dikawal oleh institusi pimpinan iaitu kuasa seseorang pemimpin itu terhad kuasa yang tertentu seperti yang telah termaktub dalam Al-Quran. Ini bermakna seseorang pemimpin itu perlu amanah dan jujur dalam kepimpinannya. Justeru, adalah haram bagi pemimpin tersebut untuk pecah amanah dan tidak berlaku jujur di dalam organisasi yang beliau perintah. Pemimpin itu juga perlulah mempunyai ketegasan yang tinggi dalam mempertahankan syariat Allah seperti memperjuangkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan.

             Dalam mesyuarat pula, seseorang pemimpin itu mempunyai bidang kuasa yang terlalu luas termasuklah menggubal hukum-hakam syariat asalkan ia dipersetujui oleh suara majoriti. Dengan kuasa seseorang pemimpin itu, suatu perkara yang haram boleh menjadi halal asalkan mendapat persetujuan rakyat serta mendapat keuntungan untuk organisasi tanpa menghiraukan halal dan haram. Dalam erti kata lain, bidang kuasa yang digunakan adalah berasaskan akal fikiran manusia dan mengikut logik akal semata-mata, bukannya berpaksikan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Suara Majoriti
              Dari segi suara majoriti dapat dilihat perbezaan yang jelas antara syura dan mesyuarat. Suara majoriti dalam syura adalah berdasarkan permesyuaratan yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, manakala dalam mesyuarat pula adalah berdasarkan keperluan dan kehendak semasa asalkan mendapat sokongan atau majoriti daripada orang bawahan dan peraturan itu boleh berubah dari semasa ke semasa.
              Mesyuarat hari ini mempunyai dua cabang perundangan. Yang pertama ialah peraturan tetap yang tidak menerima perubahan dan pertukaran iaitu undang-undang yang berterusan dalam perlembagaan. Perubahan kandungan perlembagaan dalam peraturan pertama ini hanya akan berlaku setelah dipersetujui oleh majoriti orang bawahan dalam keseluruhan aspek. Yang kedua ialah peraturan yang tunduk kepada perubahan dan pertukaran yang dilakukan oleh gabungan suara majoriti di dalam sesuatu majlis kepimpinan atau dalam erti kata lain golongan yang mempunyai kewibawaan dalam sesebuah organisasi.

               Dalam syura, apabila berlaku kesalahan terhadap pemimpin, setiap orang bawahan diberi peluang untuk menegur pemimpin yang melakukan kesalahan. Ini kerana sikap pemimpin di dalam syura mengajar untuk tidak bersikap ego, Sombong dan angkuh. Berbeza dalam mesyuarat, apabila berlaku ketidakpuasan orang bawahan kepada pemimpin lalu orang bawahan menegur kesalahan pemimpin, kebanyakan pemimpin tidak mengambil peduli apa yang dilontarkan kepada pemimpin apabila berada di dalam mesyuarat untuk berbincang. Ini kerana sikap pemimpin yang merasa dirinya adalah pemerintah dan dirinya lah yang berkuasa mentadbir sesebuah organisasi tanpa menghiraukan keluhan orang bawahan.

No comments:

Post a Comment