Wednesday 21 October 2015

SEJARAH PENUBUHAN MAJLIS AGAMA ISLAM KELANTAN (MAIK)


~Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan ditubuhkan pada  pada 17 Safar 1334 bersamaan 24 Disember 1915.
~ Antara tokoh-tokoh tersebut ialah Haji Nik Mahmood Haji Wan Ismail (Dato’ Perdana Paduka Raja), Haji Muhammad bin Khatib Haji Muhammad Said (Dato’ Laksamana), dan Haji Muhammad Yusuf (Tok Kenali).Hasil gabungan tenaga pemerintah dan ulama inilah, Majlis Agama Islam dan Adat Istiada Melayu Kelantan ditubuhkan dan kemudian dirasmikan penubuhannya. 1909.
~24 Disember 1915 bersamaan 17 Safar 1334, MAIK dimasyurkan penubuhannya oleh KDYMM Sultan Muhammad Ke-IV dalam suatu istiadat gilang gemilang di Pejabat Tanah lama Kota Bharu, di hadapan orang-orang kenamaan negeri, dengan disaksikan oleh sebahagian besar rakyat Kelantan.
~ VISI
Untuk menjadikan sebuah organisasi pengurusan wang zakat dan pengurusan harta baitulmal dan wakaf yang terunggul di Malaysia.
~ MISI
Memberi sumbangan bermakna untuk meningkatkan taraf sosio ekonomi Islam.
~Strategi

·             Memperkemas dan memperluaskan bidang usaha dan kegiatan dakwah dan tarbiah (pendidikan) agama demi mempertingkatkan kefahaman Islam dalam kalangan masyarakat
·            Memperkemas dan memperkembangkan aktiviti-aktiviti pembangunan ekonomi.

·            Mewujudkan institusi kebajikan bagi meningkatkan kegiatan amal bagi mengatasi masalah kemasyarakatan umat islam di kalangan fakir miskin, saudara baru, anak yatim, dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment