Wednesday 21 October 2015

Perbezaan Siatem Syura dan Mesyuarat

Pemilihan Pemimpin
Perbezaan yang paling ketara antara syura dan mesyuarat adalah dapat dilihat melalui proses pemilihan pemimpin. Melalui sistem syura, pemilihan khalifah atau pemimpin adalah berdasarkan apa yang telah disarankan dan disuruh oleh Allah S.W.T di dalam Al-Quran.

           Di dalam  Al-Quran, seseorang pemimpin itu haruslah memenuhi ciri-ciri ataupun kriteria-kriteria yang tertentu untuk melayakkan diri menjadi pemimpin di dalam sesebuah organisasi. Keutamaan diberikan kepada sesiapa yang mempunyai keimanan dan ketaqwaan yang tinggi di sisi Allah S.W.T. Pemimpin ataupun dalam erti kata lain khalifah itu juga mestilah berilmu pengetahuan yang luas terutamanya dalam bidang agama, politik, ekonomi, sosial dan sebagainya.

            Antara lain juga pemimpin di dalam sesebuah organisasi perlulah mempunyai kesihatan fizikal dan mental yang baik serta mempunyai kemahiran yang tinggi. Andai kata pemimpin itu mempunyai ketidaksempurnaan fizikal dan mental, sudah pasti sesebuah organisasi akan susah untuk di majukan.

            Dalam erti kata yang lain, pemimpin yang dilantik melalui sistem syura itu wajiblah memimpin sesebuah organisasi itu berasaskan kebenaran serta menjauhi sebarang bentuk kebatilan. Ini selaras dengan apa yang disarankan di dalam Al-Quran yang sering menyuruh umat Islam supaya menegakkan kebenaran serta menjaga kebajikan masyarakat dengan tidak mengambil kira terhadap suara majoriti sebagai satu kemestian terutamanya dari segi pemilihan pemimpin. Firman Allah S.W.T dalam Surah Yunus ayat 32 yang bermaksud:
“Maka tidak ada sesuatu kebenaran melainkan kesesatan”

           Ini dapat dilihat dalam sistem mesyuarat yang menjadikan suara majoriti sebagai asas dalam pemilihan seseorang pemimpin tanpa mengambil kira aspek sahsiah, akhlak, serta keperibadian beliau. Asalkan seseorang itu dicalonkan dan mendapat sokongan majoriti daripada orang bawahan maka terlantiklah seorang pemimpin yang bukannya dilantik berasaskan prinsip kebenaran, malah berkemungkinan jelas menampakkan ia berasaskan kebatilan.

            Sebagai contoh, pencalonan itu menjadi mudah untuk diperoleh sekiranya seseorang itu mempunyai harta yang banyak dan pengaruh yang besar dalam bidang-bidang yang kritikal seperti ekonomi dan lain-lain. Semua faktor ini dapat menyebabkan seseorang itu dilantik sebagai pemimpin seandainya pemimpin itu mempunyai harta yang banyak di mana orang bawahan beranggapan bahawa pemimpin yang berharta akan menjamin kehidupan mereka. Ini jelas menunjukkan kebatilan dan kelemahan yang terlalu nyata dari segi pemilihan pemimpin dalam mesyuarat.

           
  Memanglah tidak dinafikan syarat-syarat yang diperlukan seseorang pemimpin itu adalah seperti mempunyai latar belakang yang baik. Akan tetapi, ia tidak menegaskan bahawa pemilihan pemimpin mestilah berasaskan kebenaran seperti mana yang disarankan dalam Al-Quran dan seterusnya menjadi tunjang kepada kepimpinan yang adil dan saksama.


             Dalam sistem syura, calon-calon pemimpin akan dinilai melalui mesyuarat ahli-ahli majlis syura sebelum seseorang itu dilantik menjadi pemimpin. Kemudiannya, seluruh orang bawahan akan menilai calon yang telah ditapis oleh majlis tersebut dan mereka bebas untuk memberikan persetujuan sama ada bersetuju ataupun tidak. Hak kebebasan rakyat dapat dilihat menerusi ucapan khalifah Abu Bakar as-Siddiq seperti yang berikut:

"Wahai Manusia, sesungguhnya aku telah dilantik ke atas kamu dan bukanlah aku orang yang paling baik di antara kamu. Kalau aku lemah kamu betulkanlah aku dan kalau aku berbuat baik, kamu tolonglah aku, benar itu amanah dan dusta itu khianat. Yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisiku, sehingga aku mengambil hak daripadanya insya`Allah"

            Berbeza dengan mesyuarat, seseorang itu perlu patuh dan taat dalam semua perkara yang menjadi tuntutan orang bawahan apabila telah dilantik menjadi pemimpin walaupun ia melibatkan perkara-perkara yang mungkar. Keadaan yang berlawanan juga boleh berlaku. Dalam mesyuarat, orang bawahan perlu akur dengan semua arahan yang dikeluarkan oleh pemimpin walaupun ia bertentangan dengan kehendak syariat selagi mana pemimpin itu memegang tempat pemerintahannya.


#bersambung

No comments:

Post a Comment