Wednesday 21 October 2015

Syura (...sambungan)

Peranan.
a)Melakukan Pemilihan Ketua Negara
            Syura memainkan peranan yang penting dalam menentukan ketua bagi sesebuah negara Islam. Menurut Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah, tidak ada nas yang jelas menghuraikan tentang cara perlantikanny. Tetapi terdapat beberapa peristiwa sejarah Islam selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. yang boleh dijadikan panduan bagi perlantikan seorang ketua. Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
Sesiapa yang membaiah seserang lelaki tanpa melalui permesyuaratan di kalangan orang-orang Islam, janganlah kamu mengikutinya, iaitu orang yang dibaiah dan orang yang memberi baiah. Ditakuti kedua-duanya akan dibunuh.

b)Mendekatkan rakyat dengan pemerintah
            Syura bukan sahaja dihadiri oleh golongan pemerintah, tetapi turut diikuti oleh golongan-golongan lain seperti ahli akademik, perniagaan dan sebagainya. Sesuatu keputusan musyawarah, tidak tertakluk kepada keputusan pemerintah tetapi turut mengambil kira pendapat dan pandangan dari orang-orang bawahan termasuklah rakyat jelata.

            Kekuatan syura terletak pada kenyataan pada kenyataan bahawa musyawarah membawa masyarakat lebih dekat antara satu sama lain dan memberi kesempatan bagi mereka untuk menyuarakan pandangan tentang permasalahan yang menyangkut masyarakat umum. Hal ini juga akan menyebabkan wujudnya keharmonian dalam soal bernegara.





c) Menegakkan dan menyebarkan agama Islam
            Syura juga berperanan dalam menegakkan agama Islam ke setiap pelusuk tanah air yang mengamalkan sistem tersebut. Oleh kerana itulah Islam memberi penekanan yang amat besar terhadap kosep syura, khususnya dalam mengendalikan urusan duniawi yang mesti ditegakkan dengan agama.selain itu syura juga memberi hak kepada manusia untuk berfikir dan menggunakan kebijaksanaan mereka dengan menyuarakan pendapat-pendapat mereka terhadap sesuatu masalah.

            Syura juga boleh menyelamatkan para pemimpin dari lembah dosa, terutamanya dalam melaksanakan sesuatu hukum. Ini adalah kerana, jika pemimpin menggunakan keputusan sendiri, ianya ditakuti akan dipengarui oleh faktor-faktor luar.

d) Sebagai penasihat dalam kepimpinan Islam
            Dalam kepimpinan Islam, penasihat merupakan elemen penting yang mesti wujud, dalam masa yang sama ia berperanan sebagai juru pandu sesuatu kepimpinan. Oleh yang demikian, salah satu penasihat yang menyumbangkan kepada kecemerlangan sesebuah kepimpinan itu adalah syura.

            Oleh itu, syura dilihat sebagai penasihat bagi setiap keputusan yang dibuat oleh seseorang pemimpin dalam kepimpinannya. Lebih jauh daripada itu, syura bukan sahaja dapat menyelesaikan masalah-masalah dalam pentadbiran, malahan ia sebagai medan perbincangan strategi dan pengkhususan kerja dalam sesebuah kepimpinan Islam.

e) Membentuk akhlak mulia dalam kepimpinan
            Sebagaimana yang diketahui, syura merupakan satu konsep permesyuaratan yang melibatkan penyertaan ramai ahli, yang mana masing-masing berhak menyuarakan atau mengemukakan pendapat tanpa sebarang sekatan. Proses syura berlansung dalam keadaan aman, masing-masing saling menghormati pandangan antara satu sama lain. Oleh yang demikian, secara tidak lansung syura Berjaya membentuk akhlak mulia di kalangan ahli majlis syura di dalam sesuatu kepimpinan. Rentetannya dari hal tersebut akan lahir kalangan mereka yang berfikiran terbuka, menghormati pendapat orang lain, berpandangan positif terhadap kritikan, tidak menyakiti hati orang lain sama ada melalui perkataan dan perbuatan dan sebagainya. Dengan lahirnya nilai-nilai murni ini, maka sebuah kepimpinan dapat dibentuk dengan cemerlang.

No comments:

Post a Comment