Wednesday, 21 October 2015

Qaedah Fiqh

Qaedah (al-yaqin la yuzalu bi syaki) اليقين لايزال بالشك -
Oleh : Ustaz Mohammad Elias b Abdul Jalil

Qaedah kedua: Suatu yang telah diyakini, ianya tidak akan hilang apabila kedatangan syak
Syarah: Apabila berlaku syak, kita hendak ambil yang yakin.

Contoh:
Seorang yang syak didalam sembahyang, adakah dia telah sembahyang tiga rakaat atau empat, maka yang diambil kira tiga kerana tiga adalah yakin, sedangkan empat adalah syak.
Seorang yang syak adakah dia telah berwudhu’ atau tidak, maka yang dikira adalah belum berwudu kerana ini yang yakin.
Seorang yang yakin telah berwudh’u dan syak adakah telah batal wudhu’nya atau tidak maka yang diambil kira, dia masih ada wudhu’, kerana batal wudhu’ ialah syak.
Masuk di bawah qaedah ini beberapa qaedah yang lain.

إن ما ثبت بيقين لا يرتفع إلا بيقين
Suatu yang telah diyakini, ia tidak akan hilang melainkan dengan suatu yang diyakini.

Contoh:
Seperti yakin ada wudhu’, ia tidak batal melainkan dengan yakin berlaku suatu yang membatalkannya.

الاصل بقاء ما كان على ما كان
Asal suatu ialah kekal atas keadaannya yang ia ada.

Contoh:
Seorang yang makan sahur pada akhir malam dan dia syak adakah telah terbit fajar (sudah masuk waktu subuh) atau belum, sah puasanya, kerana asal kekal malam.
Seorang yang berbuka dengan ketiadaan ijtihad dan dia syak adakah telah terbenam matahari atau belum, puasanya tidak sah, kerana asal masih kekal siang.

الأصل براءة الذمة
Asal suatu ialah terlepas dari tuntutan.

Contoh:
Seorang bercakap dengan kawan yang ingin berhutang kepadanya “aku jadikan barang ini milik engkau dengan bahawa engkau ganti semula, kemudian berlaku perselisihan antara keduanya adakah sebut engkau ganti semula atau tidak maka yang dikira perkataan orang yang mengambil kerana asal terlepas dari tuntutan.
Seorang penjenayah berkata “setakat ini sahaja aku lukakan kepala engkau” dan berkata orang yang dilukakan “ tidak bahkan dua tempat dan aku yang koyakkan kulit antara keduanya maka perkataan yang diterima ialah perkataan penjenayah kerana asal lepas dari tuntutan.


من شك هل فعل شيئا او لا فالأصل أنه لم يفعله
Barangsiapa yang syak adakah dia telah memperbuat suatu atau tidak maka yang dikira asal iaitu dia tidak memperbuatnya.
Orang yang lupa dan syak adakah telah sujud sahwi atau tidak, hendaklah dia sujud kerana asal dia tidak memperbuatnya lagi.
Seorang yang syak adakah dia ada memperbuat sunat aba’d atau tidak, hendaklah dia sujud sahwi kerana asal dia tidak memperbuatnya.

من تيقن الفعل وشك فى القليل أوالكثير حمل على القليل لأنه المتيقن
Ertinya: Barangsiapa telah yakin memperbuat suatu dan syak adakah yang telah diperbuat itu sedikit atau banyak, nescaya dikira sedikit, kerana sedikit itulah yang diyakini.

Contoh:
Seorang yang syak adakah dia telah basuh dua kali atau tiga kali pada mengambil wudhu’, hendaklah dia mengira dua kali kerana dua diyakini sedangkan tiga disyaki.

الأصل فى الأشيياء الإباحة حتى يدل الدليل على التحريم
Asal pada setiap suatu adalah harus melainkan ada dalil yang menunjukkan haramnya.
Ini disisi mazhab kita Syafi’e adapun disisi mazhab Hanafi:
الأصل فى الأشيياء التحريم حتى يدل الدليل على الإباحة
Asal pada setiap suatu adalah haram melainkan ada dalil menunjukkan harusnya

Contoh:
Binatang yang kesamaran keadaannya sama ada boleh dimakan atau tidak, padanya ada dua pendapat, pendapat yang terlebih sahih hukumnya halal seperti yang dikata oleh Imam Rafi’e.

الأصل فى الابضاع التحريم
Asal pada kemaluan perempuan adalah haram.

Contoh:
Seorang mewakilkan seorang yang lain supaya membeli hamba perempuan yang telah disifatkan, setelah wakil membelinya dan dia mati sebelum sempat menyerahkan hamba itu kepada orang yang mewakilkan, maka orang yang mewakilkan tidak boleh mewati hamba itu kerana berkemungkinan wakil beli untuk dirinya, melainkan dia yakin bahawa hamba perempuan itu dibeli untuknya.

الأصل فى الكلام الحقيقة
Asal pada ucapan diguna makna sebenar tidak makna majaz.

Contoh:
Sekiranya seorang mewaqafkan sesuatu untuk anaknya (ابن) atau diwasiatkan bagi mereka maka tidak termasuk dalam kata anak (ابن) itu cucu (ابن الابن) kerana hakikat pada perkataan anak (ابن) ialah anak betul.









الأصل العدم
Asal suatu itu, iaitu tidak ada.

Contoh:
Isteri minta fasakh (cerai tidak dengan talak) kerana aib pada suami iaitu tidak bangkit zakar, setelah ditangguh oleh qadi selama setahun suami mendakwa dia telah wati (bersetubuh) sedangkan isteri menafinya (mengatakan suami tidak wati) maka qadi hendaklah menghukum tidak wati kerana asal ketiadaan wati. Hukum lebih lanjut lihat kitab fekah.

الأصل فى كل حادث تقديره بأقرب زمنه
Asal pada tiap-tiap yang baru berlaku dikira pada masa yang paling hampir.

Contoh:

Seorang yang telah berwudhu’ melihat ada suatu yang menegah sampai air pada anggota wudhu’ seperti cat, kemudian di syak adakah cat itu terkena sebelum berwudhu’ atau setelah berwudhu’, maka sah wudhu’nya kerana dikira masa yang hampir iaitu cat itu terkena setelah berwudhu’.

Ya Rasulullah.

Q: There are several benefits of knowing the prophet’s history. Based on your own perspective, write about the most important three benefits which are related to management? Make sure you answer is two pages or less (make it three paragraphs: one paragraph for every benefit) and also you need to support your argument with an event from Sirah

A:        Some examples of noble character who is covering his integrity, honesty and trust. Honesty and integrity of his staples and widely acknowledged to be the title of Al-Amin. In addition to integrity and trust, he has a humility that is very high. He always wants to push the adulation and communicating with his followers without any differences of status. Although he was the most honorable man, but he shied away from excessive praise and admiration. In this character, a manager should prevent himself from falling into the matter. Keranaianya, can pose riyak nature in themselves. All men are equal in the sight of Allah except those who fear Allah. Not mean that an employee can undermine the employer, but, as the employee, it should show respect for .

The nature of the Holy Prophet is not limited to the admirable conduct of fellow human beings, rather ameliputi feature that makes him always tied to his Creator. The nature of asceticism, piety and humility are qualities that put away his self as a very faithful servant of God. Ascetic nature will prevent a man from wealthily greed and love of luxury. It makes a man is always moderate in enjoying the real world and not be swayed by greed inviting symptoms such as corruption, intrigue and conflict of interest. In the management of this nature should be applied to pekera more honest and trustworthy in carrying out their duties as an employee of an employer and as a servant of God.

In the context of the responsibilities of the trust, the Prophet Muhammad always set a good example to the people. He not only directions, but he has always been the first person who wants to do a practice directed to the education and upbringing of his disciples therefore said to conform to the concept of educating the people through his own example shown. This can be proved by means of the Prophet shows the correct way to pray for us. Allah says bersolatlah as you melihataku prayer. As a manager in an organization, this attitude should be shown by a leader or manager before directing employees to perform certain tasks. This is because the head is a role model to all employees.

Implication because not Prayer

Everyone knows that if you left the prayer is a major sin, even people who do not pray worse than pigs. How vile we should leave the prayer as told in the days of Moses
The story, in the time of Moses there is a man who is married, she has no children, then her heart infusion (nazar), "If I can be a child, I will drink urine black dog." To add insult, God gave the man's wife had been pregnant and given birth. When've got kids, this guy was runsinglah. He's gonna have to take a vow black dog urine.



Sharia in the days of Moses, in contrast to the law that came down to the Prophet Muhammad. If the Prophet Muhammad, votive objects are illegal, but then there is no need for forfeiture (dam) or charity. But if the days of Moses, and whoever vows, although still affected by illegal conduct that vow. Then, the man who just had a baby, with her head sadly met with the Prophet Musa and told him everything that had happened to him.

Then, He said that that man should not drink urine black dog but will drink water from the urine more infamous black dog. Moses commanded the man to go collect water falling from the roof of the house who left the prayer and drank that. The man was happy, doing what Moses commanded before.
Look, how vile people who left prayers, to say the water falling from the roof of his house, more despicable than the black dog's urine. A new roof was water, not water again hand.Touching hands about water, we always like to eat our food wife or mother. So, to all the sisters, keep praying for then leave the prayer (if not disabled), water will drip into the hand washing food; rice, and so on. Children, my husband will eat cooked food. You can not just leave her husband and children to drink water dark heart left hand of prayer. Not Yet is not it?


But it is with us today. Early afternoon, Mamak. Teh tarik one, Roti Canai one. There is such a handful of chefs who got a prayer. We also ate her hand water containers. Obscure our hearts, that's why clay do good works. Be careful with what we eat. How hard practice a ritual of prayer was even praying God to the Prophet Muhammad through the Isra 'and Mi'raj while other reasonable duties as assigned by Gabriel

When the time of the Prophet dying, he had to remind Ali (and the Muslims), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". That is, "Prayer, prayer should never ignore you and keep poor people under the yoke .."